Hoe kun je adverteren op YouTube gebruiken om je doelgroep te bereiken?

Met meer dan 2 miljard ingelogde gebruikers per maand is YouTube het grootste videokanaal ter wereld. Gebruikers kunnen op het kanaal kosteloos YouTube video’s bekijken en publiceren. Maar ook adverteren op Youtube is interessant, lees snel verder!

Waarom adverteren op YouTube?

YouTube is dan ook de tweede grootste zoekmachine en behoort tot de top 3 meest bezochte websites wereldwijd! Dit is een reden waarom adverteren op YouTube onwijs interessant is. Toch wordt het kanaal vaak vergeten in de digitale marketing mix en dat is enorm zonde. Wij vertellen je waarom!

Hoe werkt het?

Er zijn vele redenen om te adverteren op YouTube. Zo heeft het kanaal een enorm bereik, hele specifieke targeting en remarketing mogelijkheden en het is multi-channel inzetbaar. Maar de voornaamste reden om op YouTube te adverteren is omdat iedereen op YouTube zit!

Digitaal kopje koffie plannen☕

Een ander voordeel aan het adverteren op YouTube is dat je erg nauwkeurig kunt afstemmen aan wie jouw video advertentie weergegeven wordt. Met een YouTube campagne kun je dus gemakkelijk de juiste mensen bereiken, ook als je een lokale, regionale of specifieke afzetmarkt hebt. Daarnaast sporen de advertenties op YouTube de doelgroep aan om direct actie te ondernemen.

Om te starten met het adverteren op YouTube heb je een YouTube-kanaal, Google Ads-account en natuurlijk een goede advertentievideo’s nodig. Het adverteren op YouTube kan op verschillende manieren en wordt gedaan vanuit Google Adwords waar je kunt kiezen uit twee verschillende soorten campagnes.

TrueView advertenties

TrueView advertenties zijn advertenties waarvoor jij als adverteerder pas betaalt, wanneer kijkers jouw advertenties bekijken of een interactie hebben gehad met de video. De video’s worden vóór, tijdens of na andere video’s weergegeven.  De kijker heeft na vijf seconden de mogelijkheid om de advertentie weg te klikken. Wanneer je wilt adverteren op deze manier heb je de keuze tussen twee types videoadvertenties.

•  InStream advertenties: dit soort advertenties kunnen overgeslagen worden en worden weergegeven op YouTube-weergavepagina’s en op websites en in apps van Google-videopartners.

•  Video Discovery advertenties: dit soort advertenties kunnen overgeslagen worden en worden gebruikt om videocontent te promoten op plaatsen waar kijkers content ontdekken. Dit kan zijn naast gerelateerde video’s, in de zoekresultaten en op de mobiele homepage van YouTube.

Bumper advertenties

Bumper advertenties is een manier van YouTube adverteren waarbij korte gemakkelijk te onthouden video’s van 6 seconden of korter, die je niet kunt overslaan. Op deze manier kun je meer klanten bereiken en de merkbekendheid vergroten, waarbij je je richt op één onderwerp / één doel gezien de geringe tijd. Je betaalt bij dit soort advertenties per duizend vertoningen.

Benieuwd welke campagne het beste aansluit met jouw doelgroep? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Wat kost het?

YouTube adverteren hoef je geen enorm reclamebudget te hebben. Dat maakt deze manier van adverteren geschikt voor grote en kleine bedrijven en organisaties.

Voor een YouTube advertentie betaal je gemiddeld tussen de €0,05 tot €0,30 per weergave. Wat je in totaal kwijt bent, bepaal je zelf. Je kunt namelijk precies instellen hoe hoog het bedrag is dat je in totaal wilt betalen om jouw doelgroep te bereiken.

Daarnaast betaal je voor YouTube Instream advertenties pas na vijf seconden. Met de eerste seconden bereik je daardoor dus gratis kijkers! Bij Video Discovery advertenties ligt dit iets anders. Hier moet de kijker jouw video aanklikken en wordt een cpv cost per view gehanteerd. Een cost-per-view wordt gerekend wanneer men 30 seconden van de advertentievideo heeft bekeken of binnen die tijd op de CTA-overlaybanner of advertentie klikt.

Meer weten over YouTube? Plan hier een online afspraak☕

Zorg ervoor dat je wordt gezien!

Zorg ervoor dat de juiste doelgroep jouw aanbod / advertentie te zien krijgt. YouTube advertenties bieden hele specifieke targeting mogelijkheden. Via Google Analytics kun je potentiële klanten selecteren op demografische gegevens, locatie, interesses, kijk- en zoekgeschiedenis en remarketinglijsten.

Daarnaast kan er getarget worden op aspecten rondom de inhoud van de pagina waar de video advertentie afspeelt. Bijvoorbeeld op bepaalde onderwerpen, YouTube kanalen, video’s, websites en apps in het Google Display Netwerk. Dat maakt dat adverteren op YouTube erg interessant is, zeker ook voor de jongere doelgroep.

App smartphone YouTube

YouTube remarketing

YouTube remarketing kun je inzetten om potentiële klanten die interactie hebben gehad met jouw video, opnieuw te benaderen met een gerichte videoadvertentie. Het voordeel van retargeting via YouTube is dat een persoon niet per se op je website hoeft te zijn geweest. Met jouw videoadvertentie kun je personen opnieuw benaderen die:

  • zich hebben geabonneerd op jouw account;
  • jouw video heeft ‘geliket’ of erop heeft reageert;
  • jouw video (gedeeltelijk) heeft bekeken.

Remarketing op deze manier, kan ervoor zorgen dat deze potentiële klant dan alsnog tot aankoop overgaat!

Waar voldoet een goede advertentievideo aan?

Om te adverteren op YouTube heb je natuurlijk een goede advertentievideo nodig. Om maximaal succes te behalen met je campagne, raden we aan om een filmpje te gebruiken die (minimaal) voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Lengte van de video tussen  20 en 40 seconden
  • Toon de belangrijkste boodschap in de eerste 5 seconden (zoals het merk / het product / de dienst en de USP’s).

Bepaal daarnaast wat voor soort campagne je wil inzetten. Wil je de doelgroep bereiken voordat ze een video bekijken? Gebruik dan een TrueView InStream advertentie.

De video laten zien wanneer potentiële klanten naar video’s zoeken? Gebruik dan de TrueView met Video Discovery. Of bereik meer mensen met een kort maar krachtige boodschap in een korte Bumper advertentie die je niet weg kunt klikken.

Vergeet als laatst niet het einddoel te bepalen. Laat ze bijvoorbeeld naar jouw website gaan of meer van jouw video’s bekijken.

Adverteren op YouTube

Your Business Online zet maandelijks voor verschillende klanten, pakkende YouTube campagnes in met in-house ontwikkelde content. Het ontwikkelen van unieke content op social media om impact te maken bij de juiste doelgroep is onze kracht, ook op het YouTube platform. Benieuwd hoe? We laten de mogelijkheden en resultaten omtrent YouTube marketing graag eens aan je zien!

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?